Sunday 11 March 2007

Cerita pasal tepung...

Mount Cook Baru-baru nie masa main-main dengan blog, terbaca 1 info yang sangat berguna untuk kita yang dok kat dapur.Cerita pasal tepung. Banyak sangat nama tepung sampai kita sendiri keliru yang mana satu. Anyway thanks pada resepidiana atas info yang sangat-sangat berguna ini.

TEPUNG GANDUM/ TEPUNG SERBAGUNA:-

Tepung gandum/ Tepung Serbaguna sangat sesuai digunakan untuk membaut kek, lempeng, pastry dan juga dapat digunakan sebagai bahan pemekat. Ia juga sesuai digunakan untuk membuat Char Kuay dan roti prata.

TEPUNG NAIK SENDIRI:-

Tepung Naik Sendiri adalah tepung yang berkualiti tinggi dimana ia dicampurkan dengan bahan penaik. Ia sesuai untuk digunakan untuk membuat kek dan biskut. Sesuai juga digunakan bila kita ingin menggoreng udang sebagai bahan salutan, jemput-jemput ataupun goreng pisang.

TEPUNG ROTI:-

Tepung roti adalah tepung yang tinggi dari kadar protein, sesuai digunakan untuk membuat roti dan bun.

TEPUNG KEK/ TEPUNG SUPERFINE:-

Tepung Kek/ Tepung Superfine ini adalah tepung yang berkualiti tinggi dan lembut. Ia mempunyai kadar toleransi yang tinggi bila resipi tersebut menggunakan banyak mentega dan gula. Hasilnya kek yang dihasilkan akan gebu. Ia sesuai digunakan bila membuat kek span ataupun kek pound.

TEPUNG HONG KONG:-

Tepung Hong Kong adalah tepung yang putih bersih. Ia sesuai digunakan untuk membuat pau dan juga kek lapis. Warna putih tepung ini dapat menghasilkan pau yang berwarna putih bersih dan kek lapis warnanya lebih menyerlah dan halus kualitinya.

TEPUNG JAGUNG:-

Tepung Jagung dapat kita gunakan sebagai bahan memekat bila kita menyediakan kuah, pudding ataupun inti pie. Kegunaan tepung jagung sewaktu membuat Swiss Roll dapat menghasilkan kek yang mantap.

TEPUNG KASTAD:-

Tepung Kastad sesuai digunakan bila kita hendak membuat kastad untuk pudding ataupun inti cream puff. Tepung Kastad juga digunakan bila membuat biskut untuk mendapat aroma dan juga warna yang kekuningan selain dari memberi keranguppan pada biskut





No comments: